10 noiembrie 2016

Timișoara, Capitală Semaforizată Europeană 2016

Sunt cetățean al orașului de pe Bega și simt că trebuie să-mi exprim părerea în legătură cu semafoarele. Nu că ar conta cumva, dar dacă încă 500.000 de oameni au făcut-o, atunci pot și eu. În schimb, subiectul e cam expirat, dar nu am ce să fac, folosesc Internet Explorer (e o glumă proastă, știu). 
În primul rând, hai să definim cuvântul ”semafoare”. Din păcăte, nu am DEX-ul lângă mine, așa că o simplă căutare pe Google ne va ajuta:



Oh vai, dar stai ! Semafoarele au ajuns să fie asociate cu Timișoara. E ca și cum suntem un fel de mascotă a semaforizării globale. În sensul că reprezentăm un ”brand”, nu că ar fi caraghios acest fapt.
Bun, să ne înțelegem, nu zic că acest proiect de Traffic Management nu ar fi de bun augur. Într-adevăr, existau câteva intersecții în oraș care trebuiau neapărat semaforizate (de exemplu, intersectia de la Turist, Calea Șagului).  Însă putem spune că s-a făcut exces. 
Ca participant în trafic, am pățit de multe ori să stau complet aiurea (mai ales noaptea) la un semafor băgat recent, chit că în jur nu existau mașini sau picior de pieton (str. 16 Decembrie e împânzit de semafoare). Acuma nu că aş fi eu specialist în asta, dar traficul seara ar merge mai bine dacă o parte din semafoare ar fi puse pe intermitent (excludem cele din intersecțiile mari). Acuma, cel mai probabil, cei autorizați vor spune că sistemul este în curs de adaptare, și alte cuvinte ca ”soft-ul”, ”undă verde” etc etc. De luni de zile se aude același discurs. Totuși, eu nu pot să înțeleg un singur lucru: 
Aparent, cred că suntem singurul oraș din lume (ca să nu spun univers) unde există semafoare în sensuri giratorii. În orice carte de legislație (știi tu, cartea aia care ți-a dat bătai de cap când ai dat de carnet) se specifică clar ca sensul giratoriu este special conceput pentru a fluidiza traficul. Cum poți tu să fluidizezi un lucru din moment ce îl oprești in loc ? 

Părerile sunt împărțite. O parte e de părere că ele chiar au fluidizat traficul, în schimb există mulți contestari care se plâng zilnic de cozile infernale și de carburantul pierdut. Probabil, adevărul este la mijloc, dar am putea cădea de comun acord că în unele cazuri chiar s-a exagerat cu aceste semafoare.